خبر ویژهخبر یکدولتسیاسیسیاسی

رد کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در بررسی اول

مادنیوز؛ امیر بابایی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) بیست و یکم آذر ۱۴۰۲، کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور را مورد بررسی قرار دادند و آن را رد کردند که جزییات کامل آن را می توانید در این گزارش مرور کنید.

به گزارش ماد درابتدای جلسه علنی امروز، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ گزارش کمیسیون تلفیق درباره کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ را قرائت کرد و گفت: بیشترین رشد منابع بودجه سال ۱۴۰۳ از محل درآمدهای گمرکی و مالیاتی است که حدود ۴۰ درصد رشد داشته و میزان وابستگی به منابع نفتی حدود ۲۴ درصد کاهش یافته است.

در ادامه سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم ضمن قرائت گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: ارقام قابل وصولی در بودجه آمده و احکام پیش بینی شده دارای رویکرد بودجه ای است و از اصلاح قوانین دائمی پرهیز شده که این موارد از نکات مثبت لایحه بودجه است.

متن گزارش کمیسیون برنامه و بودجه را می توانید اینجا بخوانید.

مخالفان کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳

رشد ۴۰ درصدی درآمد مالیاتی قرار است از کدام پایه‌های مالیاتی گرفته شود؟

در جریان رسیدگی به گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در مورد کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، محمد باقری عضو کمیسیون اقتصادی در مخالفت با کلیات این لایحه، از افزایش ۴۰ درصدی درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور انتقاد کرد.

بودجه ارائه شده نمی‌تواند رشد اقتصادی ۸ درصدی را محقق کند

همچنین حسینعلی حاجی‌دلیگانی از اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی معتقد است که با این بودجه رشد اقتصادی هشت درصد محقق نخواهد شد بلکه باعث ایجاد فاصله بین اغنیا و فقرا می‌شود. در این بودجه پیش‌بینی شده است که ۳۲۰ همت اوراق فروخته شده است که این اوراق کشور را بدهکار می‌کند. در عمل آثاری از برنامه هفتم توسعه در این لایحه دیده نمی‌شود.

بودجه پیشنهادی دولت حامی واردکنندگان است

یکی دیگر از مخالفان کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، مجتبی رضاخواه بود که معتقد است: براساس بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۳ تولید کننده داخلی تحت فشار قرار می‌گیرد و در مقابل وارد کننده و تولید کننده خارجی تحت رانت ویژه‌ای قرار خواهد گرفت.

لایحه بودجه با برنامه هفتم مطابقت ندارد

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم با بیان این‌که لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با برنامه هفتم مطابقت ندارد، گفت: رای به کلیات بودجه به معنای زیرپا گذاشتن برنامه هفتم و فشار بر مردم است و این اصلا به معنای مخالفت با دولت نیست.

کاهش عوارض ورودی نکته منفی لایحه بودجه است

در ادامه مخالفت ها با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، حسین رجایی به این نکته اشاره کرد که افزایش ۵۰ درصدی مالیات به معنای فشار به تولید است، اظهار کرد: کاهش عوارض ورودی به این معناست که واردکنندگان شرایط بهتری خواهند داشت.

نقاط ضعف لایحه بودجه ۱۴۰۳ از نقاط قوت آن بیشتر است

همچنین ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه «نقاط ضعف لایحه بودجه ۱۴۰۳ از نقاط قوت آن بیشتر است» گفت: افزایش درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده به معنای فشار بر مردم است مگر اینکه دولت اصرار ویژه‌ای بر مؤدیان جدید داشته باشد.

دچار خطای محاسباتی در حوزه اقتصادی هستیم

مخالف دیگر کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، مهدی عسگری بود که گفت: علی‌رغم همه تلاش‌های دولت تاکنون نرخ تورم کاهش پیدا نکرده است و این نشان می‌دهد که ما دچار خطای محاسباتی در حوزه اقتصادی کشور هستیم. تا کی قرار است ما براساس الگوی اقتصادی سرمایه‌داری حرکت کنیم. مادامی که ما بر روی این ریل حرکت کنیم نباید انتظار اصلاح را داشته باشیم.

افزایش ۱۸ درصدی حقوق‌ها بر خلاف قانون است

همچنین سید سلمان ذاکر از اعضای کمیسیون اجتماعی با اشاره به اینکه تعیین افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارمندان، کارکنان، کارگران و بازنشستگان بر خلاف تورم است؛ توضیح داد که این تصمیم‌گیری بر خلاف قانون نظام جامع تامین اجتماعی است چراکه این قانون می‌گوید افزایش حقوق باید مطابق با تورم باشد؛ مگر تورم ۱۸ درصد است؟

درآمدهای غیرواقعی در برابر هزینه‌های واقعی مهم‌ترین ایراد لایحه بودجه دولت است

سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی هم چنین گفت که درآمدهای غیرواقعی در برابر هزینه‌های واقعی ایراد اساسی بودجه است. برخی از درآمدهای پیش‌بینی شده قابل تحقق نیست به عنوان مثال درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده قابل تحقق نبوده و تنها فشار را بر مردم بیشتر می‌کند.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مطالبه مردم است

محمدرضا صباغیان نیز با بیان این‌که لایحه دولت نقاط قوتی دارد اما به جای پرداختن به مشکلات اساسی به اصلاح شاخ و برگ‌ها پرداخته شده است، افزود: ما باید همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را مورد توجه قرار بدهیم که این مطالبه مردم است.

موافقان کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳

۵۰ همت برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده است

در ادامه رسیدگی به گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در مورد کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور،‌ مجتبی یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، با بیان این‌که در لایحه بودجه احکام دائمی تغییر نکرده و احکام ماهیت بودجه‌ای دارد، گفت: مقرر شده بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال آینده پیش‌بینی شود که این اتفاق برای بار اول رخ می‌دهد که آن هم با همراهی دولت و مجلس است.

تلاش دولت انطباق لایحه بودجه‌ با سیاست‌های کلی برنامه هفتم بوده است

همچنین جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: تلاش دولت برای کاهش کسری تراز عملیات، سرمایه‌ای و مالی و بهبود این ترازها کمک می کند که مسیری منطقی را در بودجه داشته باشیم. سعی شده‌ است که منابع بصورت دقیق برآورد شود و نوساناتی که به دلیل عدم برآورد دقیق در بودجه داشتیم را دیگر نداشته باشیم. اینکه منابعی از محل تسهیلات و منابع بانکی برای رشد اقتصادی دیده‌ شده است مطلوب است و فکر می کنم که تلاش دولت بر این بوده که بودجه‌اش با سیاست‌های کلی برنامه انطباق داشته باشد.

قیمت فروش هر بشکه نفت ۷۱ دلار و واقع‌بینانه دیده شده است

از دیگر موافقان کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳،‌ احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی بود که گفت: دولت با نگاه واقع‌بینانه فروش نفت در سال آینده را بشکه‌ای ۷۱ دلار پیش‌بینی کرده و افزایش درآمدهای مالیاتی را در کنار افزایش سقف معافیت‌های مالیاتی با یکدیگر دیده است.

کاهش ۴۲ درصدی شکاف درآمدها و هزینه‌ها نکته مثبت لایحه بودجه است

فتح‌الله توسلی از اعضای کمیسیون اقتصادی هم، کاهش ۴۲ درصدی شکاف درآمدها و هزینه‌ها را از جمله نقاط قوت لایحه بودجه ۱۴۰۳ عنوان کرد و افزود: باید به دولت کمک کنیم تا بتواند بودجه سال آینده را به موقع تنظیم و کشور را اداره کند، مجلس این اختیار را دارد که بعد از تصویب کلیات در کمیسیون تلفیق و در صحن بند بند این لایحه را بررسی و در جایی که احساس می‌کند با مسایلی که مردم دنبال آن هستند منافات دارد، اصلاحاتی را اعمال کند.

بودجه پیشنهادی دولت برای ۱۴۰۳ ضد تورمی است

در ادامه موافقت ها با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳، روح‌الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن اظهار کرد: علی‌رغم این‌که می‌گویند لایحه پیشنهادی تورم‌زا است بنده معتقد هستم بودجه سال ۱۴۰۳ یک بودجه ضد تورمی است چرا که منابع و مصارف را دولت به شکل واقع‌بینانه دیده است. دولت منابع و مصارف را واقعی دیده و این یعنی ما در سال آینده با ناترازی و کسری بودجه مواجه نخواهیم شد. یکی از مواردی که رهبر انقلاب بر آن تاکید داشتند این بود که لایحه بودجه نباید تورم‌زا باشد.

دولت بودجه سال آینده را واقعی دیده است

همچنین رجب رحمانی با بیان این‌که در لایحه بودجه سال آینده کسری تراز عملیاتی کاهش پیدا کرده که از نقاط مثبت بودجه است، تصریح کرد: سال گذشته فروش اموال ۱۲۰ همت بود که امسال ۶۰ همت شده است. علاوه بر آن بودجه واقعی دیده شده و امکان تحقق آن وجود دارد.

دولت و مجلس به‌دنبال حمایت از بازنشستگان هستند

موافق دیگر کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳، سیدشمس‌الدین حسینی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ بود که معتقد است: باید به موضوع حمایت از بازنشستگان توجه کنیم که دولت هم موافق آن است و در همین راستا شب گذشته وعده چنین موضوعی توسط دولت در کمیسیون تلفیق داده شد و مقرر شد که ۵۰ همت برای آن پیش‌بینی شود.

افزایش شفافیت از ویژگی‌های مثبت لایحه بودجه ۱۴۰۳ است

به اعتقاد علی بابایی کارنامی یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی هم کاهش چشمگیر کسری تراز عملیاتی، توجه به توسعه حمل و نقل عمومی و افزایش شفافیت بودجه را از ویژگی‌های مثبت لایحه بودجه است.

ایرادات لایحه بودجه ۱۴۰۳ از لوایح سال‌های قبل کمتر است

همچنین احمد امیرآبادی عضو کمیسیون اقتصادی معتقد است که لایحه بودجه ۱۴۰۳ قطعا مانند لوایح سال‌های قبل دارای ایراداتی است اما بر اساس بررسی‌های انجام شده، ایراد آن نسبت به لوایح قبل کمتر شده و نسبت به آن لوایح، لایحه بهتری است.

بودجه پیشنهادی دولت براساس واقعیت‌ها تنظیم شده است

سید رضا تقوی هم یکی از ویژگی‌های مثبت لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را حرکت به سمت آرمان‌ها براساس نگاه واقع‌بینانه عنوان کرد و افزود: یکی از ویژگی‌های مثبت لایحه پیشنهادی دولت این است که حرکت به سمت آرمان‌ها را از طریق واقعیت‌ها دنبال کرده است. ما باید لایحه بودجه را با نگاه آرمان‌گرایانه و بر مبنای واقع‌بینی تصویب کنیم.

****

پس از ارائه نظرات نمایندگان مخالف و مواق کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳، رئیس سازمان برنامه و بودجه در دفاع از کلیات این لایحه با این توضیح که در بخش اول لایحه بودجه مصارف نیامده است، گفت: باید درباره مالیات از مردم رفع نگرانی کنیم، افزایش مالیات در بودجه به خاطر ظرفیت‌های جدید پیش‌بینی شده در برنامه هفتم است.

داوود منظور افزود: نمایندگان نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی داشتند، امیدوارم با همدل بین دولت و مجلس شورای اسلامی آخرین بودجه مربوط به دوران فعالیت مجلس یازدهم تصویب شود و بتوانیم رویکرد موثری برای مردم داشته باشیم.

رئیس مجلس هم خطاب به سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: انتظار داریم در بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به صورت شفاف توضیح دهید، هم اکنون به صورت کتبی به شورای نگهبان نامه زدید که در برنامه هفتم توسعه، همسان‌سازی بازنشستگان مشمول بار مالی بوده و این مشکل ایجاد می‌کند باید روشن باشد که آیا دولت این موضوع را می‌پذیرد و اجرایی می‌کند؟

در پاسخ به این تذکر رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: بنده به صورت کتبی ۵۰ همت برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه سال آینده را می‌پذیرم.

علی رغم این توضیحات رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی بر همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تاکید دارد و قطعا بودجه‌ای که در آن منابع همسان‌سازی دیده نشده باشد از در این مجلس بیرون نخواهد رفت.

در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ مخالفت و آن را رد کردند.

بعد از مخالفت مجلس با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳، محمدباقر قالیباف با اعلام اینکه دولت هفت روز فرصت دارد تا اصلاحات را در بودجه اعمال کرده و مجددا بودجه را به مجلس برگرداند، گفت: وقت ما تنگ است. اینکه بعضی از دوستان حرف از بودجه دو دوازدهم می‌زنند اصلا به مصلحت نیست. سال ۱۴۰۳ سال اول اجرای برنامه هفتم است و باید بودجه محکم و دقیق بوده و کارها را انجام دهیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا