آخرین خبرخبر ویژهخبر یک

فناوران ایرانی موفق به تولید انواع غلتک نورد با تناژ بالا شدند

فناوران یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق شدند با بهینه‌سازی آلیاژ و هندسه، غلتک‌هایی با تناژ بالا برای استفاده در صنایع تولید کنند.

به گزارش ماد از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، فرهاد منفرد مدیرعامل مجموعه ایران غلتک درباره محصولات تولیدی این شرکت و کاربرد آنها گفت: این مجموعه تولیدکننده انواع غلتک و متعلقات نورد در داخل کشور است، مجموعه‌های تولید نورد به دو دسته گرم و سرد تقسیم می‌شوند و استراتژیک‌ترین کالایی که توسط آن برنامه نورد اجرا می‌شود، غلتک نورد است.

وی ادامه داد: غلتک‌های نورد معمولاً به دلیل ساختار پیچیده مکانیکی خود که قرار است در تنش‌های در لحظه مانند تنش‌های خمشی و پیچشی، حرارت بالا را تحمل کنند، فرآیند تولید پیچیده‌ای دارند. یعنی فرآیند تولید آن به این شکل است که از گدازه آهن در کنار کوره‌های ذوب می‌گذرند و بنابر آن درخواستی که خط نورد دارد، شرکت سازنده ( شرکت ایران غلتک) مجموعه طراحی را آنالیز و به مرور ریخته‌گری آن را طراحی می‌کند.

این فناور افزود: نزدیک به ۱۸ نوع سرآلیاژ باید با یکدیگر یک کمپلکس را تشکیل دهند تا بتوانند ساختار مقاومی در برابر تخریب، خزش و خردایش در داخل این قفسه نورد ایجاد کنند. پس از این طراحی، طراحی قالب در داخل شرکت شکل می‌گیرد و تولید آن انجام می‌شود و ریخته‌گری غلتک به دو صورت سانتریفیوژ و استارتی انجام می‌شود. پس از آن روند عملیات حرارتی غلتک در چندین مرحله انجام می‌شود و در ادامه آن قسمت ماشین کاری با سایز مجموعه‌ای که سفارش غلتک را داده‌اند، آن را ارائه می‌کند.

منفرد با تاکید بر اینکه این فرآیند در دنیا با فناوری پیشرفته (هایتک High-tech) است، تصریح کرد: به علت پیچیدگی کار، صرفا دو کارخانه در کل کشور آن را تولید می‌کنند. از طرف دیگر، معمولاً در مجموعه‌های نورد، اپتیمایز کردن غلتک همیشه سر لوحه خود غتلک‌ساز بوده و مقالات متعددی در این زمینه در دنیا چاپ شده است. حال ما در دو مجموعه نورد که هم ورق را تولید می‌کند و هم ذوب آهن انجام می‌دهد، توانستیم با آلیاژ اپتیمایز شده و هندسه غلتک، تغییراتی را ایجاد کنیم که آن ممیزی شدن و تناژ غلتک افزایش پیدا کند.

وی یادآور شد: حاصل این کار نیز در نشریات معتبر مانند آی‌پد به چاپ رسیده است و چندین دوره از مقالات برتر بوده است. بعد از اپتیمایز شدن غلتک درخواست ممیزی کردیم و پس از ایجاد شرایط خاص به دانش بنیان سطح یک رسیدیم.

مدیرعامل مجموعه ایران غلتک خاطرنشان کرد: دستاورد اصلی ما در مجموعه با توجه به مأموریتی که برای خود تعریف کردیم، این است که از صنایع نورد در داخل کشور پشتیبانی انجام دهیم و چشم‌اندازی که داشته‌ و به آن رسیده‌ایم، پیشرفت در حوزه کار ما بوده است، اما مهم ترین کاری که انجام می‌دهیم، فرهنگ سازمانی است. در واقع از همه موارد که بگذریم، نحوه مدیریت منابع انسانی در داخل مجموعه و سرمایه‌هایی که در پای کوره‌های ذوب با شور و اشتیاق بتوانند فعالیت کنند و نوع نگاه مدیریتی که در داخل مجموعه همه را مانند یک خانواده در کنار هم جمع کرده، مهم ترین سرمایه است.

منفرد همچنین گفت: از نظر تکنیکال نیز بزرگ ترین دستاورد ما این است که هر شخصی در داخل شرکت، هم مسوول کنترل کیفیت است و هم تولید، زیرا ما یک سری فرم در داخل مجموعه داریم که هر فردی ایده‌های خود در درون سازمان را از کوچک ترین و پایین‌ترین سطح تا بالاترین سطح ارائه می‌کند. ما هر هفته یا هر دو هفته یک بار آنها را بررسی می‌کنیم و یک پاداش در خور برای نفراتی که در این کار دخیل هستند، در نظر می‌گیریم؛ به همین واسطه توانستیم سیستم ام آی اس را به صورت دقیق در مجموعه اجرا کنیم، یعنی اطلاعات را از کف کارخانه با آن حلقه‌ای که در وسط ایجاد کرده‌ایم، به مدیریت می‌رسانیم و به همین وسیله از کارگر ساده پای کوره ذوب و یا ماشین کار، ایده‌های در خوری گرفته‌ایم و توانسته‌ایم تولید خود را اپتیمایز کنیم. از نظر شخص بنده بزرگترین افتخار ما در داخل مجموعه همین موضوع است.

وی در خصوص حجم اشتغال‌زایی این شرکت هم یادآور شد:۱۷۰ نفر به طور مستقیم و ۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم در ارتباط با این شرکت مشغول به فعالیت هستند.

این فناور درمورد میزان حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز اظهار داشت: تاکنون از حمایت خاصی استفاده نکرده‌ایم اما بسیار علاقمند هستیم تا بتوانیم از حمایت‌های این حوزه بهره‌مند شویم زیرا مجموعه فولاد مبارکه یک نوع غلتک را از کره جنوبی وارد می‌کند که ما توانایی بومی‌سازی آن را داریم و نیاز به وام‌هایی در قالب سرمایه ثابت داریم تا هرچه به دست آورده‌ایم، توسعه دهیم و آنچه را که علم آن در اختیار ما قرار دارد، تولید کنیم. این موضوع برای خودکفایی و بومی‌سازی غلتک‌هایی که از خارج از کشور وارد می‌شود، بسیار مهم است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا