هنرهنر

اولین ساخته جواد عزتی در مقام کارگردانی
«تمساح خونی»؛ یک کمدی‌اکشن سرحال

اولین ساخته جواد عزتی فیلم سر حالی از آب در آمده است، او تجربه بازی‌های خوبش در نقش‌های کمدی و جدی را توشه کرده و در ساخت فیلم تمساح خونی به کار برده است.
اولین ساخته جواد عزتی در مقام کارگردانی، فیلم سر حالی از آب در آمده است، عزتی که تجربه بازی‌های خوب هم در نقش‌های کمدی و هم جدی از خود به جای گذاشته است، این بار در مقام کارگردان نشان داد که توشه خوبش در بازیگری توانسته است در ساخت فیلم تمساح خونی به او کمک کند.
تمساح خونی اگرچه از فیلم نامه‌ای قدرتمند بهره نمی‌برد اما عزتی توانسته است با یک مدیریت خوب در تولید، اثری قابل قبول را به مخاطب ارائه دهد و ضعف‌های فیلم نامه را تا اندازه‌ای بپوشاند.

مهمترین ویژگی تمساح خونی را می‌توان در ارتباط خوب آن با مخاطب دانست، فیلمی که شوخی‌هایش به خوبی از آب درآمده است و جنس خنده‌ای که از مخاطب می‌گیرد نیز از استانداردهای لازم برخوردار است.

این که عزتی در تمساح خونی حاضر نشده است به هر قیمتی مخاطب خود را بخنداند، قطعا نشان از هوشمندی این بازیگر توانمند سینماست که به درستی توانسته است خود را از دام وسوسه کننده شوخی‌های آبکی و دم‌دستی نجات دهد و با خلق موقعیت و قرار دادن شخصیت‌ها در موقعیت‌های پیش‌بینی نشده از مخاطب خود خنده درست بگیرد.

بی‌شک یکی از گروتسک‌ترین (بلاتکلیفی میان مضحک بودن و سیاه بودن) سکانس‌های فیلم را می‌توان در سکانس تعقیب و گریز و گریه همزمان شخصیت‌ها با بازی جواد عزتی، سعید اقاخانی و عباس جمشیدی فر در داخل ماشین اشاره کرد که به شدت خوب از آب در آماده است و تضاد ایجاد شده در این صحنه کاملا هیجان‌انگیز است.

از دیگر ویژگی‌های تمساح خونی که می‌توان از آن به عنوان یک نقطه قوت در پرونده کارگردانی جواد عزتی یاد کرد قطعا سکانس‌های اکشن فیلم است که فیلم‌ساز به خوبی توانسته است از عهده این مهم برآید، فراموش نکنیم سکانس‌های اکشن در پروسه تولید اگر به خوبی از آب در نیاد نه تنها به فیلم آسیب جدی می رساند، بلکه می تواند اثر را در پرتگاه مضحکه سوق دهد که خوشبختانه عزتی نشان داده است که در خلق فضاهای اکشن نیز مسلط است.

زوج همبازی جواد عزتی و عباس جمشیدی‌فر با همراهی تکمیل کننده سعید آقاخانی از دیگر نقاط قوت فیلم است که یک جریان مثبت در مثلث بازیگری فیلم ایجاد کرده است و به شدت توانسته است موقعیت‌های ایجاد شده در اثر را ملموس نماید.

تصویربرداری اکثر سکانس‌های فیلم در شب و ایجاد هماهنگی‌های لازم در نور و تصویر از دیگر نکات قابل تامل در اولین ساخته جواد عزتی در مقام کارگردان است.

تمساح خونی اما به لحاظ ریتم به ویژه در یک سوم پایانی کمی شتاب اولیه خود را از دست می‌دهد و بعضا در لحظاتی متوقف و به تکرار می‌رسد که شاید در تدوین مجدد در بعد از جشنواره بتوان این ضعف را برطرف کرد.

تمساح خونی اگر چه فیلمی است که مولفه های سینمای تجاری و گیشه پسند را برای خود به یدک می‌کشد، اما اثری است که درست با مخاطب خود ارتباط برقرار می کند و چندان به بیراهه نرفته است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا