علم و تکنولوژيعلمی و فناوری

رییس پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهش های علمی:
تولید پرینترهای ۳ بعدی فلزی و بتنی

رییس پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران از ساخت پرینترهای سه بعدی فلزی و بتنی در آزمایشگاه‌های مجهزشده دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: این پرینترها که اکنون به مرحله تولید رسیده‌اند، قادرند از کوچکترین اندازه در مقیاس نانو تا ابعاد یک ساختمان را بسازند.

به گزارش ماد، امیر جباری در حاشیه اولین کنفرانس بین المللی علم و فناوری خوارزمی در جمع خبرنگاران تولید و ساخت پرینترهای سه بعدی را بخشی از فعالیت های تحقیقاتی این پژوهشکده نام برد و خاطرنشان کرد: با آزمایشگاه هایی که در دانشگاه های کشور با حمایت سازمان پژوهش ها مجهز شده است، پرینترهایی که به تولید رسیده اند، قادرند از کوچکترین اندازه در مقیاس نانو تا ابعاد یک ساختمان را بسازند.

رییس پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران با بیان اینکه به این سیستم ها، سیستم های تولید انعطاف پذیر گفته می شود، اظهار داشت: اولین پرینتر سه بعدی برای ساختمان در این پژوهشکده طراحی و ساخته شده است و ما طراحی و ساخت پرینتر سه بعدی فلزی را در دستور کار قرار دادیم. نکته قابل توجه در این زمینه آن است که با مفهوم کلی پرینتر سه بعدی می توان مواد (از فلز مذاب، پلیمر حساس زیستی، سرامیک یا سیمان زیستی) و ابعاد تولید را تغییر داد.

جباری تاکید کرد: زمینه تحقیقاتی ما در حوزه های پرینترهای سه بعدی بتن، فلزات و کامپوزیت های پلیمری است که پروژه های متعددی را اجرایی کردیم و مقاله ای که در این کنفرانس ارائه شده، با عنوان “بهره گیری از الگوریتم های هوش مصنوعی در بهبود خواص کاربردی نهایی قطعه پرینت ۳ بعدی شده” است. به این معنا که ما از هوش مصنوعی استفاده می کنیم تا برای قطعه ای که با استفاده از پرینت سه بعدی تولید شده است، بالاترین استحکام و کارایی را داشته باشد.

چالش‌های هوش مصنوعی

وی در خصوص چالش های کشور برای توسعه فناوری های مرتبط با هوش مصنوعی، گفت: یکی از چالش های اصلی که در این حوزه در کشور با آن مواجه هستیم، زیرساخت های فناوری اطلاعات است که هم شامل آزمایشگاه های مختلف و هم شامل دسترسی به بانک داده های متصل به بانک داده های جهانی می شود.

جباری ادامه داد: علاوه بر آن در حوزه نرم افزاری نیز با مشکلاتی مواجه هستیم که مربوط به رویکردها می شود. در این زمینه رویکردها بیشتر به سمت کارکردهای ابتدایی مانند صداگذاری و پردازش تصویر است؛ اینها کاربردهایی است که از پنج سال پیش در دنیا تجاری سازی شده است و هم اکنون در گوشی های همراه قابل دسترسی است.

رییس پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران کاربردهای اصلی هوش مصنوعی را در صنعت و تکنولوژی دانست که باید در این حوزه ها تمرکز جدی بر کاربرد اینترنت اشیای صنعتی (AIOT) و خودروهای هوشمند صورت گیرد.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال در فرآیند خودروهای هوشمند، هوشمندی خودرو یک موضوع است و شبکه بودن این خودروها با یکدیگر مقوله بسیار مهمتری است و برای این امر هم زیرساخت هایی الزامی است ضمن آنکه نیاز به دستگاه هایی است که بتوان با آن هم به خوبی ارتباط برقرار کرد.

جباری گفت: مساله ای که در کشور مغفول مانده، سامانه های سایبری فیزیکی است. در این سامانه ها میان دستگاه و ماشین ارتباط برقرار می شود. این سامانه قادر است زبان یک نرم افزار را درک کند و ترجمه رفتار یک ماشین یا یک دستگاه به یک کد، جزء مواردی است که در کشور جای کار بسیاری دارد و ما در این کنفرانس به آن خواهیم پرداخت.

رییس گروه تخصصی مکانیک جشنواره های جوان و بین المللی خوارزمی افزود: در کنار این مقوله مساله جدید دیگری را مطرح می کنیم و آن موضوع ساخت با الهام از طبیعت است. ما به این سمت حرکت می کنیم که برای همه طراحی ها و ساخت ها از طبیعت الهام بگیریم.

وی در مورد حضور این پژوهشکده در این کنفرانس نیز گفت: دو مورد از مقالات تحقیقاتی به عنوان پوستر در این کنفرانس ارائه کردیم. همچنین در زمینه روش های جدید طراحی و ساخت، به عنوان سخنران کلیدی حاضر شده ام.

رییس گروه تخصصی مکانیک جشنواره‌های جوان و بین المللی خوارزمی در خصوص زمینه تحقیقاتی خود توضیح داد: سازمان پژوهش ها به عنوان نهاد متولی پژوهش و فناوری در کشور، با ایجاد پژوهشکده های مختلف در زمینه های فناوری های متنوع فعال است. پژوهشکده مکانیک جزو قدیمی ترین پژوهشکده های این سازمان به شمار می رود که از ابتدا ارتباط نزدیکی با صنایع و فناوران داشته است.

جباری اظهار داشت: در حال حاضر فناوری ها در دنیا به سمتی رفته است که باید ارتباطی میان فناوری های روز همچون هوش مصنوعی با فناوری های گذشته برقرار شود و از این رو، فرآیندهای جدید طراحی، تولید و ساخت از جمله مواردی است که مطابق با آن باید فناوری های نوین مانند اینترنت اشیا و هوش مصنوعی را با اتوماسیون صنعتی و ماشین آلات و ابزارهای مختلف سازگار شوند.

رییس پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، زمینه تحقیقاتی‌اش را Digital fabrication یا طراحی و ساخت دیجیتال نام برد و یادآور شد: این زمینه، روش هایی مانند پرینت سه بعدی و چهار بعدی را شامل می شود که در آن اجزا و ماشین ها به صورت آماده به کار، ارائه داده می شود.

وی با بیان اینکه در این روش می توان کل اجزای یک فناوری را پرینت کرد تا با عملگرهایی که در آن قرار دارد، یک قطعه بتواند کار یک مجموعه را اجرایی سازی کند، افزود: این یک فرآیند لبه دانش است و ارتباط نزدیکی با هوشمندسازی فرآیندها دارد.

کنفرانس بین المللی علم و فناوری خوارزمی از روز گذشته ششم اسفند ماه در سالن خوارزمی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز شد. این کنفرانس دوروزه امروز به کار خود پایان می دهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا