علم پزشکیعلم و تکنولوژيعلمی و فناوری

مدل‌سازی سیستم عصبی مرکزی انسان با کاشت سلول‌های بنیادی

محققان اولین شیوه کاشت سلول بنیادی را ابداع کرده‌اند که به درستی مراحل اولیه سیستم عصبی مرکزی انسان را مدل‌سازی می‌کند و یک پیشرفت مهم در علوم عصبی به شمار می‌رود.

به گزارش ماد از «نوروساینس‌نیوز»، این شیوه کاشت سلول بنیادی را یک گروه از مهندسان و زیست‌شناسان در دانشگاه «میشیگان» و دانشگاه پنسیلوانیا و موسسه علوم «وایزمن» ابداع کرده‌اند.

این سیستم اندام‌سا (organoid) انسانی سه‌بعدی، رشد و توسعه مغز و نخاع را شبیه‌سازی می‌کند و فرصت‌های تازه‌ای برای مطالعه رشد مغز انسان و بیماری‌های مغز فراهم می سازد.

این مدل با استفاده از سلول‌های بنیادی گرفته شده از بیماران بطور بالقوه می‌تواند به درمان‌های شخصی شده برای اختلالات عصبی و عصبی-روانی (neuropsychiatric) منجر شود.

این نوآوری درهای جدیدی به سوی شناخت ظرافت‌های سیستم عصبی مرکزی انسان و اختلالات آن می‌گشاید و از توانایی‌های مدل‌های قبلی فراتر می‌رود.

«جیان‌پینگ فو» استاد مهندسی مکانیک دانشگاه میشیگان و مولف اصلی این مطالعه انتشاریافته در نشریه «نیچر» می‌گوید: مدل‌هایی مانند این راه را برای تحقیقات بنیادی برای شناخت رشد و توسعه اولیه سیستم عصبی مرکزی انسان و نقایص ایجادشده در آن در بیماری‌های مختلف می‌گشاید.

«گئو-لی مینگ» محقق همکار در این پروژه تحقیقی گفت: تلاش می‌کنیم نه تنها زیست شناسی بنیادی رشد عصبی انسان را بشناسیم، بلکه بیماری‌ها و علت بروز بیماری‌ها و راهبردهای موثر برای درمان آنها را درک کنیم.

«اورلی راینر» از دیگر محققان دست‌اندرکار که ابزارهای سلولی برای شناسایی انواع سلول عصبی را در این مدل ابداع کرده است، بیان کرد: خود این سیستم نیز بی‌سابقه است. مدلی که این ساختار و سازمان را تقلید می‌کند تا پیش از این انجام نشده است که این امر احتمالات متعددی را برای مطالعه رشد مغز انسان و به خصوص ایجاد بیماری‌های مغزی مطرح می‌کند.

این محققان قصد دارند این مدل را برای مطالعه بیماری‌های مغزی مختلف انسان به کار ببرند و برای این کار از سلول های بنیادی گرفته شده از بیماران استفاده می کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا