اقتصادیاقتصادی

عقب نشینی دلار

دلار نزولی شدن قیمت دلار از دیدگاه کارشناسان

به گزارش ماد نیوز ؛ از ابتدای هفته جاری کاهش قیمت دلار سرعت بیشتری گرفته است. برخلاف فروردین ماه که نرخ ارز با سرعت بالایی افزایشی شد، قیمت دلار در اردیبهشت روند کاهشی در پیش گرفت. در کی هفته ابتدایی اردیبهشت ماه قیمت دلار کاهش 4هزار تومانی را تجربه کرد و از روز یکم تا هفتم، دلار به یکباره از 66هزار تومان به 62هزار تومان سقوط کرد

بسیاری از کارشناسان معتقدند که افزایش نرخ دلار زیر سایه گسترش تنش‌ها در خاورمیانه رخ داد و با فروکش کردن تنش‌ها بازار ارز هم رو به آرامش رفت.

افزایش قیمت دلار ریشه‌های سیاسی داشت

روز گذشته گزارشی از نظرات مردم در رابطه با ریشه‌های افزایش نرخ ارز در بازار آزاد منتشر شد که حدود 80درصد مردم و کارشناسان دلیل افزایش قیمت دلار را اخبار منفی سیاسی و بین المللی معرفی کرده بودند.

پس از پایان تعطیلات نوروزی و همزمان با حمله اسراییل به کنسولگری ایران در سوریه بازار ارز دچار التهاب شد و پس از گذشت از کانال 60هزار تومان تا حوالی 67هزار تومان هم رفت. در این مدت کارشناسان تاکید داشتند که گرانی دلار پشتوانه معاملاتی ندارد و هیجانات اخبار سیاسی به بازار ارز سرریز شده است.

روز گذشته دلار وارد کانال 62هزار تومانی شد و پیش بینی‌ها حاکی از سقوط دلار به کانال 61هزارتومانی داشت. بعد از ظهر شنبه هشتم اردیبهشت 1403 قیمت دلار به کانال 61هزار تومان، یعنی قیمت پایه پیش از تشدید تنش‌ها میان ایران و اسراییل بازگشت. بسیاری کارشناسان روز گذشته بازگشت دلار به کانال 61هزار تومان را پیش بینی کرده بودند.

معامله‌گران بازار ارز فروشنده شدند

از ابتدای معاملات امروز، دلار در کانال 61هزار تومان نوسان می‌کند و پیشتازی فروشندگان نسبت به خریداران نشان از بازگشت آرامش به بازار ارز دارد.

تداوم کاهش سطح تقاضا در بازار، منجر به سقوط دلار به کانال 60هزار تومانی شد و در برخی ساعات روز، قیمت هر دلار به 59هزار و 900 تومان هم رسید.

کاهش قیمت درهم دلار را به پایین کشید

به اعتقاد کارشناسان کاهش نرخ تمامی ارزها در بازار محتمل است. برای مثال قیمت درهم امارات هم به‌عنوان یکی دیگر از عوامل مؤثر بر نرخ ارز در بازار داخلی شیب نزولی را در پیش گرفت و در کانال 16 هزار تومان عقبگرد قابل‌توجهی را تجربه کرد.

نرخ ارز

همین موضوع بر کاهش نرخ دلار تاثیر گذاشته و از سطح التهابات و تقاضا برای این اسکناس را کاهش داده است.

تعدادی از کارشناسان هم معتقدند که با تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه اندکی از سرمایه گذاران بازارهای ارز را ترک کرده و یا جذابیت این بازار برای آنها کمتر خواهد شد.

سیگنال بازار هرات و امارات به بازار دلار در ایران

سیگنال قیمتی از هرات و امارات باعث شده است فعالان بازار ارز احتمال بازگشت قیمت دلار در بازار تهران را به کانال 50 هزار تومان طی امروز و فردا بسیار جدی بدانند؛ علاوه بر این گفته می‌شود حضور جدی بازارساز و تزریق‌های سنگین درهم امارات موجب شده است اکثر بازارها این روزها فروشنده شوند چراکه احتمال ریزش بیشتر قیمت‌ها تقویت شده است.

در حال حاضر قیمت دلار در بازار آزاد حوالی 61هزار تومان نوسان می‌کند و بسیاری از معامله‌گران در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا