اجتماعیکرمانشاه

تکمیل کتابخانه مرکزی کرمانشاه نیازمند توجه ویژه است

فرماندار کرمانشاه تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه را در گرو توجه ویژه مسئولان کشوری دانست و گفت:برای شروع به کار و تکمیل این پروژه باید همت مضاعف صورت گیرد.

 

به گزارش پایگاه خبری ماد، فضل الله رنجبر در اولین جلسه انجمن کتابخانه های شهرستان کرمانشاه گفت: اگر کتاب خواندن را در کارها در اولویت قرار دهیم، در تمام بخش های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی برنده میدان خواهیم بود. 

 

وی  افزود: هیچ چیز جای کتاب را نمی گیرد لذا بخش فرهنگ مهمترین بخش مدیریتی جامعه است و ما باید به مشکلات فرهنگی بیشتر توجه کنیم، تا بتوانیم سریعتر آن را حل کنیم.  

 

رنجبر با تاکید بر راهکارهای گسترش مطالعه کردن در بین مردم جامعه بیان داشت: باید از نویسندگان، فرهیختگان و تمامی دست اندرکاران و مسئولان در ارتقای کیفیت و کمیت فرهنگ مطالعه بهره ببریم و راهکارهای گسترش فرهنگ کتابخوانی را بررسی کنیم، لذا ما در قبال فرهنگ سازی و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی مسئولیم.

 

فرماندار کرمانشاه در مورد بخشی از مطالبات مردمی افزود: کتابخانه مرکزی کرمانشاه مطالبه مردمی است لذا این مسئله مهم و اساسی در حوزه زیرساخت فرهنگی استان بوده و می توان به جرات گفت شناسنامه فرهنگی استان روی زمین مانده و منتظر حمایت اساسی مسئولین کشوری است.

 

رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان کرمانشاه در مورد برخی از ناهنجاری های اجتماعی گفت: بسیاری از مشکلات جامعه از مطالعه نکردن و دور شدن خانواده ها و جوانان از کتاب و کتابخوانی باز می گردد، همچنین جای خالی کتاب در سبد کالای خانواده ها بیشتر احساس می شود و باید به شکل جهادی برای حل این مشکل فعالیت کرد.  

 

کرونا علت ریزش اعضای کتابخانه های عمومی بود 

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه گفت: تمامی فعالیت های جنبی و کتابخوانی در ایام کرونا از طریق فضای مجازی نشر داده می شد و مخاطبان از طریق فضای مجازی فعالیت ها را پیگیری می کردند و در برگزاری برنامه های مناسبتی و جنبی مشارکت می کردند.

 

معصومه حسنی خوانسار در مورد کاهش اعضای کتابخانه های عمومی بیان کرد: یکی از دلایل اصلی ریزش اعضای کتابخانه های عمومی تعطیل شدن کتابخانه های عمومی در ایام کرونا بود که در آن زمان تمام فعالیت ها از طریق فضای مجازی انجام می گرفت.

 

به گفته وی، نه تنها کتابخانه های کرمانشاه بلکه کل کشور درگیر این مشکلات بودند لذا کتابخانه های عمومی ارتباط با اعضای فعال خود را از طریق فضای مجازی حفظ کرده و حتی این آمار افزایش عضویت بیش از سالهای قبل شده است و حضور چشمگیر مردم در یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی گویای این موضوع است.  

 

خونسار اضافه کرد: سال گذشته انجمن کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه به عنوان انجمن برتر کشور معرفی شد که از استاندار وقت در نهاد کتابخانه ها تجلیل به عمل آمد.

وی همچنین در خصوص یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: در سراسر استان حدود ۴۰ هزار نفر شرکت کننده داشتیم که با رشد ۴۶ درصدی نسبت به دوره قبل از استان‌های برتر کشور در برگزاری یازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی بودیم.  

 

برای هر سه کرمانشاهی یک جلد کتاب موجود است 

 

حسنی خونسار، در خصوص کتابخانه های زلزله زده و تکمیل آن گفت: در کمیته اعتبارات شهرستانها برای کمک به تکمیل و بازسازی کتابخانه عمومی زلزله زده و خصوصا کتابخانه عمومی علی ابن ابی طالب در شهر کوزران همت مضاعف داشته باشند.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه بیان داشت: در شهرستان کرمانشاه ۲۵ باب کتابخانه عمومی وجود دارد که از این تعداد ۱۹ باب شهری و ۶ باب  روستایی است.

 

وی تعداد منابع در ۲۵ باب کتابخانه را ۳۸۴ هزار و ۳۴۷ نسخه کتاب اعلام کرد و گفت : برای هر سه نفر یک جلد کتاب موجود است که این سرانه باید برای هر یک نفر یک جلد کتاب وجود داشته باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا