خبر ویژه

هر دم از این باغ بری می رسد

به گزارش ماد به نقل از خبرگزاری ها، رییس جمهور چین با حضور در نشست سران عرب و نیز اعضای شورای همکاری خلیج فارس در همسویی با عربستان و امارات بیانیه هایی را امضاء کرد که در عرف دیپلماتیک، به نوعی ایجاد زاویه تند با ایران محسوب می شود، واکنش دستگاه دیپلماسی ایران اما در این حد بود:” زان یار دلنوازم شکریست با شکایت”.

برای مسوولان کشوری که برای دهه ها اقتصاد ایران را چینی زده کرده بودند، ناتوانی در کنترل اژدهای سرخ، حداقل در این موضوع حیاتی، گناهی نابخشودنی است، در جهانی که سرعت تحولات و همپیمانی ها رشد فزاینده ای دارد، انفعال مسوولان سیاست خارجی به رفتار رییس جمهور چین نشان از ناکارامدی دستگاه سیاست خارجی کشور-حداقل در حفظ کسانی که منافع اقتصادی در ایران دارند- دارد.

مواردی که رهبر چین در همراهی با کشورهای عربی و بویژه عربستان و امارات، علیه ایران امضاء و به نوعی خواسته آنان را رسمیت بخشید در پی می آید:

1- چین از تلاش های کشورهای عضو شورای همکاری برای حفاظت از حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی خود وحفاظت از امنیت و ثبات شان حمایت می‌کند.

2 – سران شرکت کننده در نشست بر ضرورت حمایت از معاهده عدم گسترش سلاح هسته‌ای و منع گستش سلاح کشتار جمعی در منطقه خلیج فارس و تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران برای حفاظت از امنیت و ثبات منطقه ای و بین‌المللی تاکید کردند.
3 – سران شرکت کننده در نشست بر دعوت از ایران برای همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کردند.

4 – دو طرف (چین و کشورهای جنوب خلیج فارس)‌، بر ضرورت این موارد تاکید کردند: روابط میان کشورهای جنوب خلیج فارس و ایران باید براساس مبداء حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی کشورها و احترام به استقلال و حاکمیت و وحدت سرزمینی کشورها باشد. حل اختلافات از راه های مسالمت آمیز براساس منشور سازمان ملل متحد و قانون بین المللی و عدم استفاده از زور یا تهدید به آن، انجام و از امنیت و ثبات منطقه ای و بین المللی حفاظت شود.

5 – سران کشورهای حاضر در نشست بر اهمیت گفتگوهای همه جانبه با مشارکت کشورهای منطقه برای حل مسئله هسته ای ایران و فعالیت های منطقه ای برهم زننده ثبات، مقابله با گروه های تروریستی، گروه های غیرقانونی مسلحانه سازماندهی شده و منع گسترش موشک های بالستیک و پهپادها و تضمین ایمنی دریانوردی بین المللی و تاسیسات نفتی و پایبندی به قطعنامه های سازمان ملل متحد و مشروعیت بین المللی تاکید کردند.

6 – سران کشورهای حاضر در نشست برحمایت خود از همه فعالیت های مسالمت آمیز از جمله ابتکار و تلاش های دولت امارات برای دست یابی به راه حل مسالمت آمیز برای مسئله جزایر سه گانه ابوموسی،‌ تنب بزرگ و کوچک از طریق مذاکرات دوجانبه براساس قواعد قانون بین المللی و حل این مسئله برپایه مشروعیت بین الملی تاکید کردند.

نگاه به شرق به معنی وادادگی و انفعال نیست، نگاه به شرق در سایه بهره مندی خردمندانه از فرصت های پبرامونی و برای ارتقاء امنیت و رفاه و عزت ایرانیان تعریف می شود، اگر نجنبید و خبرگان و دلسوزان را به خدمت نگیرید، دیری نمی پاید که برای تامین نیازهای خارجی کشور، هم باید هزینه های گزافی پرداخت کرد و هم راه های طولانی و پیچیده ای را پیمود،به خود بیایید، انزوای ایران در حال کامل شدن است.

به راستی که با این فرمان” هردم از این باغ بری می رسد

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا