آخرین خبراقتصادیاقتصادیبین المللخبر ویژهخبر یک

نزدیک‌ترین تعاملات و اشتراکات با ایران را عمان و قطر دارند

کارشناس مسائل منطقه خاورمیانه با بیان اینکه قطر و عمان نزدیک ترین تعاملات و اشتراکات را با ایران دارند، گفت: رفتارهای این دو کشور در جغرافیای سیاسی منطقه متعادل و متوازن بوده و توانسته اند به خوبی در تحولات نقش ایفا کنند.

به گزارش ماد، مهدی عزیزی در خصوص اهمیت سفر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به قطر و عمان، آن را در راستای تحولات دیپلماتیک در منطقه پس از احیای روابط تهران و ریاض ارزیابی کرد و افزود: تفاهم تهران و ریاض برای از سرگیری روابط دیپلماتیک، بیشتر محصول درک سعودی‌ها از تحولات جدید منطقه‌ای بود که آنها را به این باور رساند که هرگونه تضمین، ثبات و پایداری منطقه بدون دخالت خارجی تضمین خواهد شد.

وی گفت: با کمک این تفاهم به نظر رسید که پرونده‌های مختلفِ منطقه‌ای مانند یمن، عراق، سوریه و لبنان به مرحله حل و فصل نزدیک می شود و بر این اساس یک بازار اقتصادی جدید هم میان ایران و سعودی با محوریت چین و بدون یکجانبه گرایی آمریکا اتفاق اُفتاد.

این کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: از آغاز دولت سیزدهم، این روابط و سفرها در قالب یک رویکرد دائمی در رفتار دیپلماتیک بین کشورها تعریف می‌شود، اما نکته مهم در تحولات کنونی، بحث مذاکره و رایزنی در مورد تبادل زندانیان و آزاد کردن دارایی‌های ایران در کشورهای مختلف است که نشان دهنده‌ «دیپلماسی فعال و تاثیرگذار وزارت خارجه» به ویژه پس از تفاهم تهران و ریاض است.

عزیزی ادامه داد: طبیعی است پس از این‌ تفاهم «کشورهای همکاری شورای خلیج فارس» که عمان و قطر هم شامل آن می‌شود، جزو مقاصد سفرهای دیپلماتیک ایران هستند.

وی بیان‌کرد: این دو کشور تفاوت‌های دیگری هم دارند و آن هم روابط نزدیک قطری‌ها با تهران، تاثیرگذاری آنها در برخی تحولات از جمله «مذاکرات دوحه» است، عمان هم به دلیل نقش میانجی‌گری که در تبادل زندانیان، آزاد کردن دارایی‌های ایران و همواره در نقش یک پیام آورنده، اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.

این کارشناس مسائل منطقه در خصوص نقش قطر و عمان در پیشبرد سیاست خارجی ایران به عنوان دو کشور میانجی‌گر، گفت: قطر و عمان، نقش میانجی‌گیری را نه به دلیل اینکه تهران نیازمند میانجی‌گری این دو کشور است، بلکه به دلیل اشتراکاتی که با تهران دارند و نیازهایی که منطقه عربی و داخلی به این موضوع دارند، ایفا می‌کنند.

وی همچنین مطرح کرد: در شرایط کنونی عمان و قطر، نزدیک‌ترین تعاملات و اشتراکات را با ایران داشتند.

عزیزی ادامه داد: اگر جغرافیا و رفتار سیاسی، عمان و قطر را در نظر بگیریم، رفتارهای متعادل و متوازنی بوده است؛ عمانی که از آغاز انقلاب تا امروز به عنوان یک کشور میانجیگر در تمام تحولات بین ایران و آمریکا نقش ایفا کرده و در مورد قطری‌ها هم که آنها معمولا توانسته‌اند نقش خوبی را در روند تحولات منطقه ایفا کنند.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطر نشان کرد: طبیعی است که هر کشوری به دنبال این است که در فرایند سیاسی منطقه‌ نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا