آخرین خبرگردشگری

دارابی: نمایشگاه آثار تاریخی استردادی، هفته دولت برگزار می‌شود

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: آثار استردادی دولت سیزدهم در هفته دولت به نمایش عمومی گذاشته می‌شود.

به گزارش ماد علی دارابی صبح دوشنبه – ١٩ تیر ماه – در آیین رونمایی از نقش برجسته ساسانی بازگردانده شده از انگلیس گفت: جمهوری اسلامی ایران طبق کنوانسیوهای بین المللی پیگیر استرداد اشیا تاریخی خود است، در دولت سیزدهم ٢٩ قلم شی تاریخی و یک نقش برجسته ساسانی به کشور بازگردانده شد. این مجموعه در هفته دولت به نمایش عمومی گذاشته می شود.

قایم مقام وزیر میراث فرهنگی گفت: سال گذشته ٢٩ اثر از فرانسه بازگردانده شد، این نقش برجسته ساسانی که امروز رونمایی شد ٣۵ سال پیش از کشور غیرقانونی خارج شده بود و هفت سال پیش در انگلیس کشف و پس از سه ماه نمایش در این کشور با همکاری وزارت امور خارجه، معاونت حقوقی دفتر رییس جمهور حدود دو هفته پیش از مسیر کشور امارات به کشور بازگردانده شد.

وی گفت: بیش از ٣٠ نقش برجسته دوره ساسانی داریم که سه اثر (ثابت) در قلمرو ایران فرهنگی است و مابقی در کشور خودمان است. یک کمیته مشترک با همکاری پژوهشگاه تشکیل می شود تا اصالت سنجی آثار کشف و مسترد شده در کلاس جهانی بررسی شود.

اصالت سنگ نگاره ساسانی مورد تایید است

مرتضی ادیب‌زاده مدیرکل موزه‌ها و اموال تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز اصالت تاریخی این اثر را تایید کرد و گفت: که به احتمال خیلی زیاد این نقش‌برجسته از جنوب فارس برداشت شده است.

وی اظهار داشت: این نقش‌برجسته متعلق به دوره ساسانی است که یک بار در موزه بریتانیا کارشناسی شده و پس از آن هیأتی متشکل از ۱۲ باستان‌شناس حوزه ساسانی، اصالت تاریخی آن را تایید کردند.

ادیب‌زاده اضافه کرد: براساس کارشناسی اولیه جنس سنگ این نقش‌برجسته از سنگ آهک بوده و نشانه‌های ساسانی در آن قابل مشاهده است. احتمال زیاد می‌رود که این نقش‌برجسته از حوزه جنوب فارس باشد، البته پژوهش‌ها همچنان ادامه دارد و امیدواریم محل دقیق برداشت این سنگ‌نگاره را پیدا کنیم.

مدیرکل موزه‌ها و اموال تاریخی وزارت میراث فرهنگی ادامه داد: استرداد از وظایف ذاتی این وزارتخانه است و با جدیت پرونده‌های مربوط به استرداد پیگیری می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره انجام آزمایش‌های میان‌رشته‌ای و بررسی این نقش‌برجسته، گفت: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری متولی این حوزه است. در همین چارچوب امروز با جلسه‌ای با پژوهشگاه داریم. چون اثر شکسته بود و وضعیت بدی داشت، گزارش‌های اولیه را درخواست کرده‌ایم که بر آن اساس، نتایج پژوهش‌ها و گزارش‌ها را منتشر می‌کنیم.

ادیب‌زاده اضافه کرد: ما برای انجام آزمایش‌های میان‌رشته‌ای و بررسی عنصری، اگر منابع اطلاعات اولیه داشته باشیم می‌توانیم با برداشت نمونه از پشت این سنگ، این کار را انجام دهیم. در حال پژوهش روی این اثر هستیم، آنچه مشخص است این که به احتمال خیلی زیاد این اثر به جنوب فارس مربوط است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا