پزشکیعلم پزشکی

«کاتلین کریکو» و «درو وایسمن» برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۳ شدند

– «کاتلین کریکو» و «درو وایسمن» برای ایفای نقش در تولید واکسن «ام آر ان ای» برای بیماری کووید ۱۹ در دوران شیوع پاندمی کرونا به صورت مشترک موفق به کسب جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۳ شدند.

به گزارش ماد، ‌ کشفیات کاتلین کریکو «Katalin karisco» بیوشیمی‌دان مجارستانی ساکن آمریکا ۶۸ ساله که در حوزه مکانیسم های مرتبط با آر ان ای فعالیت می کند.

درو وایسمن «Drew weissman weissman» نیز پزشک ۶۴ ساله آمریکایی، سبب تولید این واکسن موثر و نجات جان بسیاری از انسان ها در سراسر جهان در زمان شیوع همه‌گیری کرونا شده است.

برندگان امسال از طریق یافته های پیشگامانه خود، درک ما را از نحوه تعامل mRNA با سیستم ایمنی بدن به طور اساسی تغییر دادند. آنها با سرعت بی‌سابقه به توسعه واکسن در یکی از بزرگترین تهدیدات سلامت انسان در دوران مدرن کمک کرده‌اند.

اکتشافات کاتلین کریکو و درو وایسمن که برنده جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی ۲۰۲۳ شدند، برای توسعه واکسن‌های mRNA موثر علیه کووید-۱۹ در طول همه‌گیری که در اوایل سال ۲۰۲۰ آغاز شد، حیاتی بود.

«کاتلین کریکو» و «درو وایسمن» برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۳ شدند

علاوه بر این، اکتشافات آنها در زمینه اصلاحات پایه نوکلئوزیدی امکان ساخت واکسن‌های mRNA موثر علیه ویروس کرونا را فراهم کرده است.

به گفته کمیته جایزه نوبل، «کریکو» و «وایسمن» نتایج تحقیقات خود را در سال ۲۰۰۵ در مقاله‌ای منتشر کردند که در آن زمان توجه کمی به آنها شد، اما بعداً این تحقیقات پایه و اساس تحولات بسیار مهمی شد که در طول همه‌گیری کووید۱۹ به بشریت خدمت کرد.

«کاتلین کریکو» و «درو وایسمن» برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۳ شدند

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا