آخرین خبراجتماعی

معاون آموزشی وزارت بهداشت:
وجود ۲۰ هزار مراقب سلامت در مدارس

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به وجود حدود ۲۰ هزار مراقب سلامت در مدارس کشور اشاره کرد و از فعالیت ۲۸ دبیرستان بهیار در مناطق محروم خبر داد و گفت: محصلان این دبیرستان تمامی امور مربوط به سلامت و کنترل بهداشت جمعیت مناطق محروم را انجام می‌دهند.

به گزارش ماد، ابوالفضل باقری فرد در اولین نشست مراقبین سلامت که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: هر کاری که در مدرسه انجام دهیم سرمایه گذاری است، وزارت بهداشت ارتباط خوبی با آموزش و پرورش داشته و برنامه های خوبی در دست اقدام است.

وی اظهار داشت: حدود ۲۰ هزار مراقب سلامت در مدارس هستند که وظیفه کنترل سلامت دانش آموزان را دارند، از آنجایی که این مراقبان دارای مدرک تحصیلی مامایی، بهداشت، تربیت بدنی و غیره هستند ، برای تخصصی شدن این حرفه سال گذشته رشته ای با عنوان کارشناسی مراقب سلامت را تعریف کردیم و اکنون ۱۴ دانشگاه ۷۱۰ نفر مشغول به تحصیل شدند.

باقری فرد با بیان اینکه جمعیت کشور رو به سالمندی است، تصریح کرد: بحث سالمندیاری نیز از موضوعات مهم است که با همکاری آموزش و پرورش در حال تربیت نیرو در این بحث هستیم تا ابعاد جسمی و روحی و بهداشت و درمان دوره سالمندی تخصصی انجام شود.

وی ادامه داد : همچنین مدارس ما به رشته های گفتارسنجی و شنوایی سنجی نیاز دارند معتقدیم ریشه بسیاری از مشکلات سلامت جامعه در مدارس است ، که باید از این مکان آموزشی کنترل شود و به معنای واقعی پیشگیری صورت گیرد.

کمبود مراقب سلامت در مدارس

دبیر شورای علوم پایه پزشکی و بهداشت وزارت بهداشت نیز در این نشست گفت: آموزش و پرورش همواره از کمبود نیروی انسانی از جمله مراقب سلامت رنج می برد ، امروز باید به دنبال راه حل های فرابخشی رویم تا کمبود نیرو به خصوص مراقب سلامت زودتر برطرف شود.

مریم بختیاری با بیان اینکه راه حل بسیاری مشکلات حوزه سلامت در مدارس است، اظهار داشت: برنامه ها و محتواهای آموزشی می تواند سلامت محور بشود تا پیام سلامت از مدارس به درون خانواده ها راه یابد.

وی تصریح کرد: مراقبین سلامت می توانند آینده و سرنوشت دانش آموز را تغییر دهند و وی را به فردی با سلامت جسمی و روان سالم تبدیل کنند و این امر تنها با آموزش ایجاد می شود، همچنین در این زمینه در تعامل با نهادهای مختلف از جمله آموزش و پرورش برای ایجاد راه حل بوده تا همه با هم برای سلامتی مدرسه گام برداریم.

وزارت آموزش و پرورش به تنهایی قادر به مدیریت و کنترل اختلالات و آسیب‌های اجتماعی نیست

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست گفت: وزارت آموزش و پرورش به تنهایی قادر به مدیریت، کاهش و کنترل اختلالات و آسیب‌های اجتماعی نیست زیرا نیروی انسانی کافی ندارد، به عنوان مثال در حوزه مشاوره، یک چهارم نیروی مورد نیاز خود را داریم و این در حالیست که بودجه و حمایت قانونی کافی هم وجود ندارد.

امیر تجلی نیا افزود: حدود چهارسال درگیر کرونا هستیم که بر روان افراد جامعه و دانش آموزان اثرگذار بوده و مهمترین اثر اجتماعی درازمدت منفی این بیماری حمله به سلامت روان افراد است.

آسیب به سلامت روان دختران دانش آموزان بیش از پسران است

وی تصریح کرد: تحقیقات نشان داده هر چه سن مواجهه با کرونا پایین‌تر بوده، آسیب به سلامت روان بیشتر است ؛ این در حالیست که آسیب به سلامت روان دختران دانش آموزان بیش از پسران دانش‌آموز بوده است. تا زمانی که به سلامت دانش‌آموزان توجه نکنیم، آموزشِ اثربخشی نخواهیم داشت.

به گفته تجلی نیا، در سند ائتلاف ملی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان، ۱۴ شریک داریم که باید کمک کنند. سند ائتلاف (نماد) از سال ۹۴ شروع و مورد تایید رهبری بوده تا دستگاه‌ها کنار هم بیایند و مداخلات موثر داشته باشند. تمام دستگاه‌ها در این ائتلاف وظایفی به عهده دارند. این سند به خوبی نگارش شده به شکلی که ۹۰ درصد فعالیت‌ها را در بخش پیشگیری سطح یک آورده است.

وی اظهار امیدواری همه دستگاه‌ها به وظایف و تکالیف و تعهدات خود عمل کنند تا بتوانیم به اهداف اسناد مشخص در زمینه سلامت و سلامت روان دانش‌آموزان دست یابیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا