خبر ویژهخبر یک

عربستان بازار بالقوه کالاهای لوکس و کشاورزی ایرانی

گام‌هایی که به تازگی در عادی‌سازی روابط ایران و عربستان توسط مقامات دو کشور برداشته شده می‌تواند حجم تجارت دو کشور را که اکنون بسیار ناچیز است ارتقا دهد و سبب ترفیع جایگاه ایران در میان کشورهای حوزه خلیج فارس شود.
به گزارش ماد، بنا بر داده‌های صندوق بین‌المللی پول در سال گذشته میلادی ارزش صادرات ایران به عربستان 0.05 میلیون دلار و ارزش واردات 0.25 میلیون دلار بوده است، این حجم ضعیف از تبادلات تجاری در حالی که عربستان و ایران در همسایگی هم قرار دارند برآمده از پایین بودن سطح روابط سیاسی دو کشور است که روابط اقتصادی را نیز از خود متاثر کرده است.

با این حال به نظر می‌رسد اوضاع بین ایران و عریستان در حال تغییرات مثبت است، رویدادهایی مانند سفر امروز ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به عربستان، دیدارهای اخیر مقامات کشورها و صحبت‌هایی که به‌تازگی از برقراری پرواز مستقیم بین دو کشور شده حکایت از بهبود روابط طرفین دارد.

جمشید نفر، دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران گفت: توسعه اقتصادی بر مبنای توسعه سیاسی شکل می‌گیرد و ضعف ارتباطات سیاسی از شمار گزینه‌های تجاری می‌کاهد. بنابراین عادی‌سازی روابط ایران و عربستان می‌تواند بستر مناسبی برای توسعه روابط تجاری دو کشور شکل دهد.

وی افزود: در عربستان شیوخ بسیار ثروتمندی زندگی می‌کنند که می‌توانند بازار مصرف خوبی برای کالاهای لوکس ایرانی مانند فرش و مبلمان‌های لوکس باشند، علاوه بر اینها محصولات کشاورزی ایران نیز برای جامعه عربستان جذاب است. تجربه شخصی من نشان می‌دهد محصولات کشاورزی ایران نه تنها برای اعراب بلکه در کل در بازارهای جهانی از توجه ویژه‌ای برخوردار است با این حال ایران هنوز نتوانسته آن طور که شایسته است این گروه از محصولات خود را در بازارهای جهانی عرضه کند و صادرات این محصولات از مبدا ایران تاکنون در مقیاس کوچک صورت گرفته است.

نفر خاطرنشان کرد: صادرات محصولات کشاورزی در مقیاس بزرگ نیاز به سازوکاری دارد که در ایران نیست به طور مثال روسیه متقاضی واردات محصولات کشاورزی ایران است اما خواستار ورود محصولات در مقیاس بالا، با کیفیت استاندارد و در بسته‌بندی مطلوب است که امکان اجرای آن در ایران فعلا وجود ندارد.

دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران در ادامه به تجارت ایران و عربستان پرداخت وگفت: در صورتی سطح روابط ارتقای مطلوبی پیدا کند، از آنجا که عربستان کشوری ثروتمند و کم‌جمعیت است می‌توانیم شاهد سرمایه‌گذاری عرب‌ها در ایران نیز باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که عادی‌سازی روابط با ایران و عربستان می‌توان به تحکیم روابط اقتصادی و سیاسی ایران با دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هم بینجامد؟ اظهار کرد: نه به طور صددرصد اما می‌تواند تاثیر مثبت زیادی داشته باشد زیرا قطر در این زمینه با عربستان همراه نیست، برای امارات هم منافع اقتصادی در اولویت است و در صورتی که ارتباط با ایران در این زمینه امتیازی برایش نداشته باشد، اصراری بر تقویت مناسبات سیاسی ندارد. عمان هم که از قدیم‌الایام روابط خوبی با ایران داشته است با این حال عادی‌سازی روابط ایران و عربستان می‌تواند سطح روابط ایران و عمان را ترفیع دهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا