علم و تکنولوژيعلمی و فناوری

فرصتی کم‌نظیر برای کاهش فاصله با غول‌های فناوری

در روند بی‌توقف توسعه هوش مصنوعی، تزریق ایده و خلاقیت به اکوسیستم استارتاپی و ایجاد امیدواری و انگیزه در میان فعالان این حوزه می‌تواند منجر به جبران بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها از قطب‌های فناوری جهان شود.

به گزارش ماد، بر اساس یک نظرسنجی حدود ۳۰درصد استادان دانشگاهی و چهره‌های علمی از هوش مصنوعی برای نوشتن مقاله‌های خود کمک می‌گیرند

یکی از مهم‌ترین تحولاتی که آینده کسب‌وکارها را شکل خواهد داد توسعه هوش مصنوعی است؛ فناوری که اکنون خیلی از کاربران با استفاده از آن صدای خود یا یک خواننده را روی آهنگ و ترانه دیگری می‌اندازند بدون آن که به طور ملموس درک کنند همین گونه فناوری غیر از مصارف تفریحی یا چت کردن ممکن است در آینده بسیار نزدیک جایگزین خوانندگان، آهنگسازان و خود کاربران در حرفه‌شان شود. البته در این میان و همچنان که اخیرا مجله معتبر «نیچر» بر اساس یک نظرسنجی نوشته، حدود ۳۰درصد استادان دانشگاهی و چهره‌های علمی از هوش مصنوعی برای نوشتن مقاله‌های خود کمک می‌گیرند.

حوزه‌های مهم در کسب‌وکار، موضوع و عرصه فعالیت هوش مصنوعی به شمار می‌آیند که می‌کوشد سازوکار یا ماشین‌هایی بدون نیاز به قوه فکری و جسمی انسان را خلق ‌کند. واقعیت آن است که هوش مصنوعی به طرز چشمگیری در حال رشد و همه‌گیری است به طوری که تاثیر خود را در حوزه‌های مختلف نشان می‌دهد.

این فناوری به دلیل قابلیت بالایی که در متحول ساختنِ کسب‌وکارها دارد، در حال حاضر تحسین بسیاری را برانگیخته است. با این حال، کسب‌وکارها پیش از آن که از ظرفیت‌های واقعی این فناوری بهره گیرند، باید خود را برای رویارویی با چالش‌هایی متعدد آماده کنند.

در این خصوص، پژوهشگر خبرگزاری ایرنا گفت‌وگویی با «محمدسعید باستانی» متخصص مشاوره بازاریابی و توسعه کسب‌وکار داشته که در ادامه آمده است؛

نگرانی چندانی از این که حرفه‌ها بر اثر توسعه هوش مصنوعی از بین برود، وجود ندارد

با این روند توسعه هوش مصنوعی باید نگران بیکار شدن و از بین رفتن بسیاری از کسب‌وکارها بود؟

بحث‌ها در مورد هوش مصنوعی متفاوت است. با این حال عموما بر این باورند که هوش مصنوعی یک سری کسب‌وکارها را تحت‌ شعاع قرار می‌دهد مثلا آی بی ام در خارج از ایران گفته که قصد دارد یک سری از عناوین شغلی خود را به هوش مصنوعی بسپارد. همچنین بنا به باور برخی دیگر هوش مصنوعی می‌تواند یک ابزار باشد برای توانمند کردن.

کسب‌وکارهای سنتی مجبورند برای بقا خود واقعیات توسعه هوش مصنوعی را بپذیرند که یا باید یک بخش خود را مدرن کنند یا جای خود را به کسب‌وکارهای تحول‌گرایانه جدید بدهند

برداشت من این است که در آینده نزدیک و میان مدت هوش مصنوعی قطعا به عنوان یک ابزار خوب برای اینکه کارهای بسیاری از کارشناسان را ارتقا بدهد مورد استفاده قرار خواهد گرفت و نگرانی چندانی از این که حرفه‌ها از بین برود، وجود ندارد چرا که قطعا یک سری کارهای جدید و یک سری اپراتور استفاده از این ابزارها را ایجاد می‌کند.

البته و در مجموع تکنولوژی در کسب‌وکارهای سنتی تحول ایجاد می‌کند. هوش مصنوعی کاری می‌کند که این شتاب گسترش پیدا کند و کسب‌وکارهای سنتی مجبورند برای بقا خود آن را بپذیرند که یا باید یک بخش خود را مدرن کنند یا جای خود را به کسب‌وکارهای تحول‌گرایانه جدید بدهند.

ایران می‌تواند با توجه به جمعیت تحصیل‌کرده در رشته‌های فنی، حرف‌های زیادی در حوزه هوش مصنوعی برای گفتن داشته باشد

سیاستگذاران ما تا چه حدی با الزامات و اقتضائات فضای جدید آشنایی دارند؟

آگاهی در زمینه هوش مصنوعی در ایران بسیاری سطحی است و تنها یک ایده کلی از آن در ذهن مسئولان وجود دارد که باید عمیق‌تر از این شود چرا که برای استفاده از آن اپلیکیشن‌ها قطعا باید شناخت‌شان عمیق‌تر باشد.

فرصتی کم‌نظیر برای کاهش فاصله با غول‌های فناوری

من فکر می‌کنم هوش مصنوعی و آینده‌ای که دارد یک فرصت بسیار خوبی است و با سرمایه‌گذاری و تمرکز روی این مساله احتمالا بتوانیم فاصله خود با کشورهای پیشرو در این زمینه را کاهش دهیم. از طرف دیگر ایران با توجه به دارا بودن جمعیت عظیم و تحصیل‌کرده‌ به ویژه در رشته‌های فنی می‌تواند در این حوزه در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد.

یکی از دلایل پیشرفت کشورهایی مانند چین و آمریکا ایجاد اکوسیستمی است که افراد خلاق و توانمند بتوانند با انگیزه و امید از انواع ابزارها استفاده کنند و امید داشته باشند که می‌توانند از این طریق یک بیزینس تشکیل بدهد

باید به اکوسیستم استارتاپی انگیزه و امید تزریق شود

مهم‌ترین چالش برای ورود هوش مصنوعی به ایران چیست؟

چالش اصلی این است که در اکوسیستمِ به ویژه استارتاپی کشور باید حول وضعیت جدید تحولاتی صورت گیرد و یک مدل اقتصادی جدید شکل یابد. این در حالی است که به خاطر یک سری اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر رخ داده یک مقداری امید در اکوسیستم کاهش پیدا کرده است.

در این اوضاع و با تداوم مشکلات اکوسیستم، افرادی که ایده و خلاقیت دارند برای اینکه بتوانند از این ابزار جدید استفاده کنند و حول آن کسب‌وکار تشکیل بدهند، با چالش مواجهند و از طرفی اگر کسب‌وکار حول یک ایده تازه تشکیل نشود، پایدار نخواهد بود. بنابراین اگر امید در جامعه باشد در ایران هم می‌توان به راحتی کارهای مهمی در این زمینه انجام داد چرا که در حال حاضر منابع و اینکه چطور بتوانیم به آن لبه تکنولوژی دسترسی پیدا کنیم به راحتی از طریق اینترنت قابل دستیابی است.

اکنون مساله اصلی شناخت هوش مصنوعی است

کشورهای پیشرو در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در مسیر ارتقای کسب‌وکارها کدامند و رمز موفقیت آنها چیست؟

چین پیشرفت‌های جدی در این زمینه داشته است و سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای کرده است؛ برای نمونه در پلتفرم تیک تاک اساس آن بر هوش مصنوعی است که بتواند ذائقه مخاطب را بسنجد و با توجه به مخاطب، خودش را رشد بدهد.

هوش مصنوعی ابزاری است که به رشد و توسعه با هزینه بسیار پایین‌تر کمک می‌کند

آمریکا از دیگر کشورهای سرآمد است. روسیه هم در این زمینه فعالیت‌های بسیار خوبی دارد. یکی از دلایل پیشرفت این کشورها ایجاد اکوسیستمی است که افراد خلاق و توانمند بتوانند با انگیزه و امید از این ابزارها استفاده کنند و امید داشته باشند که می‌توانند از این طریق یک بیزینس تشکیل بدهد. این مهم‌ترین اصلی است که اکوسیستم در این کشورها بر مبنای آن تشکیل شده است و خود دولت هم به عنوان رگولاتور اصلی کمک می‌کند تا موانعی را که سر راه اکوسیستم وجود دارد، رفع کند. بنابراین ما در این حوزه باید بسیار کار کنیم تا ورودی این افراد خلاق به این حوزه بیشتر شود و بتوانیم خروجی بهتری داشته باشیم.

هوش مصنوعی یک ابزار است که می‌تواند بسیاری از کارها را بهینه توسعه دهد و کمک می‌کند به رشد و توسعه با هزینه بسیار پایین‌تر اما نیازمند این است که بتوانند آن را بشناسند و از آن استفاده کنند. اما چون ماهیت آن ماهیت جدیدی به شمار می‌آید ممکن است آدم‌ها با درک نصفه و نیمه و ناقص از آن به سمت و سویی بروند که درست نباشد و به ماهیت کسب‌وکار آسیب بزند یعنی به نظر من مساله اصلی شناخت آن است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا