کرمانشاه

گزارش ویژه ماد،
«آقاجان» سامان می‌گیرد

آقاجان محله‌ای حاشیه‌نشین در جنوب غربی شهر کرمانشاه، این روزها شاهد عملیات‌های گسترده‌ای است که به همت مدیران و مسئولان شهری در حال انجام است تا چهره بزه از این محله برداشته و زمینه توسعه این بخش از شهر فراهم شود.

، شهر یک میلیون نفری کرمانشاه، شهری استراتژیک در غرب کشور که نیمی از جمعیت استان کرمانشاه را در خود جای داده است. چهره حاشیه‌نشینی همچون دیگر کلان‌شهرهای کشور با وجود پیشینه، بناها و آثار تاریخی منحصربه‌فرد بر شهر سایه انداخته است و بنا به گفته مسئولان حدود ۴۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین در ۳۵ شهرک و محله اطراف کرمانشاه ساکن هستند. محلات حاشیه‌نشین کرمانشاه در پی ورود و سکونت مهاجران به شهر شکل گرفته و از نظر داشتن زیرساخت‌ها و امکانات از جمله بهداشت، فضای فرهنگی، مذهبی، ورزشی، روشنایی معابر، آسفالت، پیاده‌روسازی و فضای سبز با کمبودهای جدی مواجه است.

 

یکی از محلاتی که در اوج محرومیت قرار دارد آقاجان است؛ مهاجران سالیان متمادی بدون داشتن مجوزهای لازم اقدام به ساخت‌وساز در این محله کرده‌اند و کوچه و معابر آن رنگ و بویی از شهر و شهریت ندارد. در کنار تمام مشکلات آنچه این محله را از سایر محلات شهر متمایز می‌کند، اماکن مخروبه و بلاصاحب بی‌شماری است که به محلی برای تجمع و جولان معتادان، سارقان و بزهکاران اجتماعی تبدیل شده است تا جایی که بعضی از بخش‌های این محله به عنوان پاتوق شناخته می‌شود و به مکانی برای استعمال و خرید و فروش مواد مخدر تبدیل شده است.

 

با توجه به سیاست‌های رئیس‌جمهور مبنی بر رسیدگی به مناطق حاشیه‌ای و کم‌برخوردار و پس از سفر و بازدید وزیر کشور از محلات محروم کرمانشاه، پیگیری مستمر گروه‌های جهادی و مطالبه اهالی، ساماندهی این محله در دستور کار قرار گرفت تا پس از سال‌ها چهره محرومیت از این محله برداشته شود. شهرداری کرمانشاه در راستای تحقق شعار محله‌محوری و رسیدگی به محلات کم‌برخوردار و حاشیه‌نشین شهر از دو سال گذشته با همکاری گروه‌های جهادی اقدام به ساماندهی محله آقاجان کرده و جلسات متعددی با استانداران سابق و فعلی و مقامات قضائی به ویژه دادستان کرمانشاه برگزار کرده است تا مطالبه عمومی اهالی و ساکنان آبرومند که از اعمال مجرمانه قشر بزهکار به ستوه آمده‌اند، پیگیری و منتقل شود.

 

این پیگیری‌ها ادامه پیدا کرد تا در نهایت سال گذشته دادستان کرمانشاه با صدور اطلاعیه‌ای از عزم خود برای ساماندهی این محله خبر داد و در نخستین روزهای انتصاب استاندار جدید نشست‌هایی با حضور دادستان و جمعی از مدیران در مسجد محله برگزار و مقرر شد ساماندهی آقاجان برای کسب نظر و اخذ مصوبه به شورای تأمین برود. با وفاق اعضای شورای تأمین این مصوبه صادر و مراحل اجرایی آن با حمایت دستگاه قضائی و شهرداری کرمانشاه به سرانجام رسید و با تخریب منازل مخروبه و بدون مالک، طرح ساماندهی محله آقاجان کلید خورد.

تخریب پاتوق معتادان و تبدیل آن به فضاهای فرهنگی و مذهبی

 

نادر نوروزی، شهردار کرمانشاه با اشاره به ضرورت ساماندهی این محله به خبرنگار ماد می‌گوید: رسیدگی به مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌نشین کرمانشاه در اولویت اقدامات شهرداری بوده و محله محروم آقاجان یکی از محلات هدف برای ساماندهی است، یکی از مشکلات عمده این محله وجود منازلی است که محل تجمع معتادان متجاهر شده است؛ لذا در جلسه‌ای از دادستان کرمانشاه درخواست کردیم در این باره دستور قضائی صادر کنند تا هرچه سریع‌تر نسبت به تخریب و ساماندهی این منازل مخروبه اقدام شود.

 

وی می‌افزاید: با همکاری دادستان کرمانشاه و صدور دستور قضائی، عوامل شهرداری منطقه هشت کرمانشاه به سرعت در محل مستقر شدند و اقدامات مربوط به تخریب منازل و حمل نخاله‌های ساختمانی انجام شد.

 

شهردار کرمانشاه خاطرنشان کرد: پس از عملیات تخریب و خاکبرداری یک محوطه در محله، مجموعه‌ای با کاربری ورزش و بازی کودکان احداث و راه‌اندازی می‌شود تا جایگزین اماکن محل تجمع معتادان شود، به منظور یکپارچه‌سازی و در صورت نیاز به احداث اماکن فرهنگی و مذهبی مبادرت به تملک بعضی منازل در محله آقاجان خواهیم کرد.

 

در همین پیوند پرویز توسلی‌زاده، رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه که در محله آقاجان برای بررسی و نظارت بر عملیات ساماندهی حضور یافته است به خبرنگار ماد، می‌گوید: محله آقاجان یک محله کامل از منظر تمام آسیب‌های اجتماعی است، در مجموع ۹۴ ساختمان متروکه در سطح محله داریم که به مکانی برای تجمع معتادان و گروه‌های بزهکار از جمله سارقان تبدیل شده است.

 

وی تاکید می‌کند: پس از دو سال پیگیری مستمر، بعضی گروه‌های جهادی عملیات ساماندهی و بهسازی این محله را با مشارکت شهرداری، فرمانداری، دادگستری، ستاد مبارزه با مواد مخدر و گروه‌های جهادی آغاز کردند.

 

مالکان در اسرع وقت نسبت به بهسازی ملک خود یا دریافت تسهیلات اقدام کنند

 

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه تصریح می‌کند: بسیاری از مالکان ساختمان‌هایی که در این محله قرار دارد به منظور بهسازی یا دریافت تسهیلات مراجعه نکرده‌اند؛ لذا چنانچه ظرف مدت مشخصی، نهایتاً ۱۰ روز نسبت به زیباسازی و بهسازی ملک خود اقدام نکنند، بنا به طور قطع تخریب می‌شود؛ ساختمان‌های که مالک ندارد توسط شهرداری تخریب و جای آن را فضاهای فرهنگی، مذهبی و سبز خواهد گرفت.

 

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه اضافه می‌کند: پیشگیری یکی از سیاست‌های اصلی ریاست قوه قضائیه است و انتظار می‌رود هرچه زودتر نسبت به ساماندهی این محله و از گسترش آسیب‌های اجتماعی پیشگیری شود، بدیهی است محله‌ای که امکانات شهری، بهداشتی، فرهنگی و مذهبی نداشته باشد به محلی برای تجمع معتادان، باندهای مجرمان سازمان یافته و دیگر بزهکاران اجتماعی تبدیل می‌شود.

 

توسلی‌زاده تاکید می‌کند: عموم اهالی محله از عملیات ساماندهی و بهسازی استقبال کرده‌اند و پیشنهاد شد تا هرکدام از ساکنان محله که به دنبال اخذ تسهیلات برای بهسازی منازل یا ایجاد اشتغال هستند مورد حمایت قرار گیرند، شرایط محله پس از ساماندهی و انجام عملیات بهسازی باید به شهروندان ارائه شود تا شاهد باشیم با تلاش گروه‌های جهادی و شهرداری کرمانشاه اقدام ارزشمندی برای اهالی انجام شده است.

 

شهرام کرمی، دادستان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار ماد  می‌گوید: سال‌ها است که در محله کم‌برخوردار آقاجان کرمانشاه با معضلات اجتماعی دست به گریبان هستیم و منازل متروکه و رها شده که به پاتوق معتادان متجاهر تبدیل شده اهالی را به ستوه آورده است.

 

وی ادامه می‌دهد: بارها توسط شهرداری و مسئولان ذی‌ربط به مالکان این منازل با تذکر و تماس هشدار داده شد، اما آنها هیچ توجهی نکردند و کماکان به اعمال مجرمانه خود ادامه می‌دادند که در نهایت با مصوبه شورای تأمین و به همت شهرداری کرمانشاه به ویژه شهرداری منطقه هشت و با دستور قضائی دادستانی، تمام منازل و اماکنی که مخروبه شده بود به صورت کامل تخریب و نخاله ساختمانی آن به خارج از محله منتقل شد.

شهرداری متعهد به استفاده بهینه و بهسازی اماکن مخروبه محله است

 

دادستان کرمانشاه اظهار می‌کند: شهرداری کرمانشاه متعهد و متقبل شده است که استفاده بهینه و بهسازی اماکن مخروبه این محله را به سرعت انجام دهد و در مرحله بعد به سراغ منازلی برود که با وجود سکونت مبادرت به اعمال مجرمانه می‌کنند و محلی برای تجمع معتادان شده است، این منازل به طور قطع تخریب و سالم‌سازی می‌شود.

 

کرمی می‌گوید: به تمام مالکانی که منازل و اماکن خود را به اعمال مجرمانه اختصاص داده‌اند هشدار می‌دهم که به سرعت به اعمال مجرمانه خود پایان دهند، اگرنه با قاطعیت به سراغ آنها خواهیم رفت و این عملیات تا پاکسازی کامل ادامه خواهد داشت و سالم‌سازی و ایمن‌سازی سایر محلات شهر نیز در دستور کار است.

 

وی می‌افزاید: یکی از وظایف دادستانی پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق عامه است، در این محله هزاران نفر سکونت دارند و حقوق عمومی محله توسط چندین نفر سلب شده است و آنها ایجاد مزاحمت کرده‌اند و وظیفه ما است که به اعمال مجرمانه این عده اندک با قاطعیت رسیدگی کنیم و در حفظ حقوق عامه به دنبال بهسازی محل برای عموم اهالی که از قشر کم برخوردار هستند، باشیم.

 

دادستان کرمانشاه عمده فعالیت‌ها به منظور بهسازی محله بر عهده شهرداری و شهرداری منطقه هشت است، تصریح می‌کند: اقداماتی در محله انجام شده است و شاهد زحمات و اقدامات شهرداری و گروه‌های جهادی هستیم، اما عمق فقر و محرومیت در این محله زیاد است و کار و تلاش مضاعف می‌طلبد، شهرداری و گروه‌های جهادی به منظور ساماندهی محله وارد عمل شده‌اند و طلیعه آن نیز همین پاکسازی و بهسازی محله است.

 

معضلات سایر محلات شهر نیز رصد می‌شود

 

برومند نامداری، قائم‌مقام شهردار کرمانشاه که حین عملیات ساماندهی در محله حضور داشت به خبرنگار ماد، می‌گوید: سایر محلات شهر نیز رصد می‌شود و چنانچه گروه‌های جهادی مشکلات دیگری را در سایر محلات مشاهده کنند موضوع در جلسات هفتگی که با حضور شهردار کرمانشاه و مدیران شهرداری در سطح محلات برگزار می‌شود، اعلام و اولویت‌بندی می‌شود تا ساماندهی محلات با هماهنگی شهروندان و گروه‌های جهادی به نحو مطلوب‌تری انجام شود.

 

وی ادامه می‌دهد: عملیات ساماندهی محله آقاجان که دارای بیش از ۹۴ منزل مسکونی مخروبه و بلاصاحب است و این اماکن به محلی برای تجمع و اسکان معتادان و سارقان تبدیل شده بود، آغاز شده است و دستگاه‌های خدمات‌رسان انشعابات آب، برق، گاز و تلفن این منازل را قطع کرده‌اند.

 

معاون خدمات شهری شهرداری کرمانشاه می‌افزاید: تمام ماشین‌آلات شهرداری به صورت جهادی در این محله مستقر شده است و تلاش می‌کنیم با همکاری شهرداری منطقه هشت و همراهی همه دستگاه‌ها، محله ظرف یک ماه آینده ساماندهی و در گام بعدی اقدامات فرهنگی و فضای سبز انجام شود.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا